Diagnoza funkcjonalna, zwana inaczej diagnozą opisową wykonywana jest najczęściej przez psychologa bądź pedagoga dziecięcego. Jest to opis funkcjonowania dziecka w poszczególnych zakresach rozwojowych po przeprowadzonych wcześniej obserwacjach i badaniach. Diagnoza funkcjonalna zawiera opisy kilku sfer:
- Komunikacja werbalna i niewerbalna, na którą składają się:
Komunikacja werbalna – rozwój mowy czynnej i biernej
Komunikacja niewerbalna- stopień wykorzystywania gestów, mimiki, pozycji ciała mających na celu komunikowanie się z inną osobą.
- Funkcjonowanie poznawcze
U dzieci dysfunkcyjnych, które nie są w stanie wykonać badania testowego np. dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju stosuje się techniki obserwacyjne i zabaw współuczestniczących.
- Funkcjonowanie w zakresie rozwoju systemów sensorycznych
Koordynacja wzrokowa-ruchowa
Percepcja wzrokowa i słuchowa
Stan napięcia mięśniowego
Motoryka mała i duża
Mechanizmy równoważne
oraz
Na jakim etapie przebiegają procesy Integracji Sensorycznej ?
Po przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami, badania i obserwacji dziecka wydawana jest rodzicom/opiekunom opinia dotycząca rozwoju poszczególnych sfer rozwojowych u dziecka. Na podstawie wyników diagnozy funkcjonalnej można przygotować ewentualny plan terapii i formy pomocy dziecku w tych sferach, które najbardziej wymagają wsparcia.
Diagnoza funkcjonalna jest także nieodzownym etapem do przeprowadzenia diagnozy nozologicznej / lekarskiej, czyli postawienia diagnozy klinicznej.